Ochorenie pohybového aparátu

farconville

obrázok so súhlasom farconville / FreeDigitalPhotos.net

Nie je žiadnym tajomstvom, že strava môže byť pre nás rovnako liekom ako aj jedom. Voľba je na každom jednom človeku zvlášť. Aj keď sa pojmy ako racionálna výživa, správna životospráva, dostatok vhodného pohybu a podobne, od neustáleho opakovania a zdôrazňovania už pomaly presunuli do kategórie otrepaných fráz, stále sa nevieme, alebo možno lepšie povedané, nechceme poučiť. Plnohodnotnú prirodzenú výživu sme ľahkomyseľne nahradili energeticky mŕtvymi a bezcennými polotovarmi, ktorými sú novodobé „chrámy konzumu“ preplnené a my si nimi zasa ochotne prepĺňame žalúdky. Výsledok takéhoto počínania však nenechá na seba dlho čakať. A tak nečudo, že už aj medzi ľuďmi v tzv. najproduktívnejšom veku nie sú výnimočné nepríjemné a bolestivé stavy, ktoré sprevádzajú ochorenia pohybového ústrojenstva. Na tento dosť frekventovaný zdravotný problém sme si tentoraz „posvietili“ s Ing. Petrom Tóthom z košického Regeneračného centra Energy, ktorý je známym odborníkom na zdravú výživu a tiež nadšeným propagátorom makrobiotiky.

* Nesprávna výživa je u dnešnej populácie  často spúšťačom rozličných ochorení. Ako je to konkrétne v prípade ortopedických zdravotných problémov?

V pozadí fungovania celého nášho pohybového aparátu sú obličky, ktoré udržujú kosti zdravé a silné. Patria sem aj kolená. Na šľachy, svaly a niektoré kĺby má naopak vplyv pečeň a žlčník. Sú zodpovedné napríklad za bolesti trapézov a bedrových kĺbov. Treba brať do úvahy aj to, že pri narodení dostávame tzv. prenatálnu energiu od svojich rodičov a jej množstvo v obličkách je závislé od toho, ako s ňou hospodárime.  Ak sa nezdravo stravujeme, oberáme sa o túto energiu a následne zaťažujeme aj pohybový aparát.

* Čo teda odporúčate, ako sa stravovať, aby sme sa vyhli problémom s kosťami, kĺbmi a podobne?

V prvom rade je potrebné radikálne obmedziť soľ, najmä upravovanú a vylúčiť všetky umelé dochucovadlá na báze soli. Nevhodné sú aj anorganické minerálne soli napríklad vo forme minerálok, pretože tieto sú pre náš organizmus prakticky nevyužiteľné a len zbytočne preťažujú obličky. Na zvýraznenie chuti je lepšie použiť štipku morskej soli, ktorú pridávame na začiatku varenia a dôležité pravidlo je to, že hotové jedlo už nedosáľame. Toto je napokon známe aj pacientom trpiacim kardiovaskulárnymi ochoreniami. Nezabúdajme, že sem patrí aj chlieb. Ďalšou potravinou, ktorá má vplyv na pohybový aparát sú ľuľkoviny, z nich  hlavne zemiaky, paradajky, baklažán. Tie obsahujú viacero škodlivých látok, ktoré sa usádzajú v kĺboch a spôsobujú tam problémy. No a do tretice sú to  živočíšne bielkoviny a tuky. Ich nadmerná konzumácia má za následok ochorenia ako je napríklad artróza, artritída alebo dna. Veľmi negatívny vplyv majú potraviny ako mlieko, smotana, šľahačka, jogurty, zmrzlina a iné mrazené krémy a chladené nápoje.

* Toto všetko sú potravinové zložky, ktoré nám dokážu narobiť v organizme poriadnu neplechu. Ktoré sú, naopak, tie, čo pôsobia na naše pohybové ústrojenstvo blahodarne?

Tu je potrebné si uvedomiť, že regenerácia tvrdých tkanív v organizme ako sú kosti a kĺby, prebieha dlho – až sedem rokov, a teda nie je reálne očakávať, že ak si niekto dlhodobo „humpľoval“ telo nezdravou stravou, že sa jeho pohybový aparát zregeneruje o mesiac, dva po tom, ako zmenil svoje stravovacie návyky. Dať si do poriadku organizmus za pomoci prírodnej medicíny je náročný a dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje tvrdú sebadisciplínu a vytrvalosť. Dôležité je prijímať také potraviny, ktoré nám „nevyhasia tráviaci oheň“ v žalúdku. Tým totiž ochromíme metabolizmus a vstrebávanie potrebných živín. Preto lieky ani potravinové doplnky neodstránia príčinu ochorenia. U súčasnej populácie je bežné, že zhruba 90 % ľudí sa stravuje presne opačne. Typickým príkladom nevhodných raňajok je obľúbená kombinácia pečiva so šunkou a syrom. Pritom na raňajky je maximálne vhodné jesť teplé varené jedlá, ako napríklad polievky a kaše, samozrejme, nie z polotovarov, ale také tie „poctivé domáce“, uvarené zo zeleniny, obilia, strukovín. Vynikajúcim doplnkom je miso pasta, ktorá je vyrobená z prírodne kvasenej sóje, jačmeňa alebo ryže a týmto jedlám dodá nielen lahodnú chuť, ale je zároveň schopná napomôcť vylúčeniu rádioaktívneho odpadu z organizmu, ktorým nás bohato zásobujú ožarované potraviny.  Nezastupiteľné miesto má tiež vláknina, obsiahnutá v celých obilných zrnách a strukovinách, ktorá zabezpečí vylúčenie škodlivín vznikajúcich ako vedľajší produkt tráviaceho procesu. Takisto vrelo odporúčam zaradiť do jedálnička morské, ale aj zelené sladkovodné riasy. Nesmieme zabudnúť ani na správny pohyb a odstránenie duchovnej príčiny ochorenia.

* Vy ste na Slovensku známym propagátorom makrobiotickej výživy. Čo však v prípade, ak je človek síce odhodlaný urobiť zásadné zmeny vo svojom stravovacom režime, no nevie makrobiotike jednoducho prísť na chuť?

Je pravdou, že takýto experimentátor – samouk, sa dosť ťažko dopracuje k naozaj zaujímavým chutiam, preto je dobré, ak je v kontakte s niekým, kto sa týmto spôsobom už dlhší čas sám stravuje a má v tomto smere bohaté skúsenosti, prípadne priamo vyhľadá odborníka, ktorý mu poradí. Na chuť prirodzenej stravy, neznehodnotenej rôznymi umelými „zlepšovákmi“ si človek zvyká niekoľko dní. Niet sa čo čudovať, veď súčasná populácia, odchovaná doslova na umelej výžive, si natoľko otupila svoje chuťové zmysly, že ani nie je schopná vnímať niečo, čo je naozajstným prírodným produktom. Makrobiotická kuchyňa je pritom nesmierne variabilná a chutná, hoci spočiatku sa môže neskúseným záujemcom javiť fádna a nezaujímavá. Poznám mnoho prípadov, keď sa z takýchto pochybovačov po čase vykľuli nadšení zástancovia makrobiotiky, ktorí nedajú na jej blahodarne účinky dopustiť. Chce to len fantáziu, znalosť vhodných kombinácií jednotlivých potravinových zložiek z hľadiska vyváženosti energií a chuť experimentovať s vareškou.

* Ako sa dívate na očistnú hladovku v súvislosti s poruchami pohybového aparátu? Je vhodná aj v takomto prípade?

To závisí od konkrétneho človeka, ak je niekto povedzme vychudnutý a má aj problémy  s kĺbmi, je zrejmé, že prvotná príčina v takomto prípade tkvie vo „vyhasnutí“ energie jeho obličiek. Hladovka by mu mohla daný stav skôr zhoršiť, preto treba túto otázku riešiť veľmi citlivo a individuálne. Ak niekto chce urobiť pre svoj organizmus niečo prospešné, môže hladovku nahradiť napríklad niekoľkodňovou diétou, či už zeleninovou alebo ryžovou, pričom je veľmi dôležité dbať na dôkladné rozžutie každého sústa. Odporúča sa aspoň 50-krát rozžuť jedlo na to, aby sme ho „pomleli“ v ústach a ďalších 50-krát, aby sme ho premiešali so slinami. Takto vďaka amyláze, ktorá je prítomná hlavne v slinách a má na starosti štiepenie uhľohydrátov, „vydolujeme“ z potravy maximum a zároveň aj odbremeňujeme pankreas.

* Viete uviesť nejaký prípad z vašej praxe, keď si človek s ortopedickými problémami zlepšil svoj zdravotný stav vďaka úprave svojich stravovacích návykov?

 

Veľmi často sa v našom centre stretávam najmä so ženami, ktoré trpia osteoporózou. U tých, ktoré boli ochotné urobiť radikálne zmeny vo svojej strave na základe našich odporúčaní, došlo k výraznému zlepšeniu stavu. Pri samotnej osteoporóze je veľmi dôležité vypustiť z jedálnička mlieko a všetky mliečne produkty, ktoré značne prekysľujú organizmus. Na vyrovnanie pH organizmus použije vápnik zo zubov a kostí. Pri dne je vhodné na istý čas vynechať aj strukoviny. Sójové bôby by nemal konzumovať ani zdravý človek, iba tie ktoré prešli fermentačným procesom.

Eva Hajdu

3 882 pozretí

Ak kliknete ľavou myšou na ľubovoľné na modro zafarbené slovo, otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budeme radi, ak nám o tom napíšete na EZOpress@gmail.com Ďakujeme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.