Ako sa po zime zbaviť nadváhy?

Grant Cochrane

obrázok so súhlasom Grant Cochrane / FreeDigitalPhotos.net

Už viac rokov pozorujem vo svojej ordinácii – vždy po zime, v jarných mesiacoch, pri vážení pacientov a klientov – zaujímavý fakt: väčšina z nich nedobrovoľne pribrala nejaké kilogramy telesnej hmotnosti navyše. Najčastejšie sú to 2 až 4 kilá, ale mám aj takých “rekordmanov”, ktorým sa v zime podarilo nabrať aj 7-8 kilogramov. A to už môže znamenať dosť veľký problém pri jarnej redukcii nadváhy.

Takýto nárast telesnej hmotnosti sa síce dá logicky zdôvodniť, ale nemal by to byť normálny a pravidelne sa opakujúci jav. Vyplýva zo skutočnosti, že v zimných mesiacoch sa väčšinou menej pohybujeme (česť výnimkám, ktorí rovnako intenzívne vykonávajú zimné športy a pohybové aktivity ako tie letné). Tým pádom máme menší výdaj energie a spaľujeme menej kalórií. Na druhej strane, namiesto menšieho kalorického príjmu je tento v zime paradoxne výdatnejší. A to aj preto, že v zimných mesiacoch je zvykom konzumovať kalorickejšie jedlá: údeniny, slaninu, klobásky a podobne – aj vďaka tradičným domácim zabíjačkám a zvykom. Z uvedeného logicky vyplýva (spočítané a podčiarknuté), že kalorický príjem prevyšuje výdaj a energia sa hromadí v tele. Bohužiaľ, je to v podobe tukových zásob, vankúšikov a “oblých kriviek” na nechcených miestach.

CHUDNITE S ROZUMOM

Predovšetkým si musíme uvedomiť, že náš kalorický výdaj musí byť vyšší než príjem. Samozrejme, nie nulový, teda žiadna hladovka, ktorá by mohla viesť k závažnému katabolizmu s rozvratom vnútorného prostredia. Zdravé chudnutie si vyžaduje rozumný a systematický prístup. Neznamená ani extrémne rýchle zhadzovanie kíl.

Takto sa nám podarí spravidla v optimálnom čase, t.j. do letných mesiacov, dostať sa na pôvodnú hmotnosť.

Zredukovať kalorický príjem v praxi znamená, že významne obmedzíme mastné a sladké (t.j. kaloricky výdatné) jedlá. Nekonzumujeme vyprážané a fritované pokrmy, jedlá ako tučné mäso, fašírka, údeniny, ani rôzne lupienky, čipsy, chrumky, ktoré sa pripravujú v olejovom kúpeli a sú presýtené tukom. Treba sa vyvarovať aj sladkostí – najmä jednoduchých cukrov (sacharóza) a jedál s ich bohatým obsahom – cukrárenské výrobky, zákusky, torty a podobne. Tieto navyše obsahujú aj stužené margaríny, kalorické náplne a krémy, ktoré nie sú vhodné aj pre vysoký obsah tukov. Obmedzujeme všetky sladené nápoje – malinovky, koly, cukrom nesladíme – ani čaj a kávu. Pozor aj na alkohol v akejkoľvek podobe. Svojím energetickým obsahom je totiž “kalorickou bombou”. Jeme častejšie, ale v menších dávkach, denný prísun potravy si rozdelíme na viac porcií – najlepšie aspoň päť denných jedál: raňajky, desiatu, obed, olovrant a ľahkú večeru o 17. hodine. Neskôr večer a pred spaním už nič nekonzumujeme!

Pijeme veľa tekutín – minimálne 2 litre denne, najlepšie obyčajnú čistú vodu. Väčšinu z tohto množstva, t.j. asi dve tretiny, napr. 2 litre, vypiť dopoludnia a zvyšnú tretinu, teda asi liter, od obeda do večera.

Veľmi dôležitá je dostatočná pohybová aktivita, t.j. taká, ktorá zabezpečí potrebný výdaj kalórií. K takýmto aktivitám počítame rýchlu chôdzu (aspoň hodinu denne), prípadne jazdu na bicykli, môže to byť aj chôdza do kopca alebo hore schodmi, turistika, plávanie a podobne. Ak nie sme trénovaní, záťaž treba najmä na začiatku dávkovať a zvyšovať postupne (predídeme tak riziku poškodenia zdravia, úrazom, svalovej horúčke, predčasnej únave a znechuteniu z pohybovej aktivity).

Energy na podporu zdravej redukcie nadváhy

Bylinný koncentrát Gynex sa osvedčil pri redukcii nadváhy najmä u žien. V spojení s vyššie uvedenými zásadami a pohybom je zárukou úspechu pri spaľovaní kalórií.

Odporúčané dávkovanie je asi každému dostatočne známe, ale pre zopakovanie ho uvediem: začíname prvých 7–10 dní nižšou dávkou, t.j. 2–3x denne 2–3 kvapky v pohári vody cca pol hodiny pred jedlom alebo hodinu po jedle. Dávkovanie postupne zvyšujeme až do maximálnej odporúčanej dávky, t.j. 3x denne 7 kvapiek. Po 3 týždňoch užívania nasleduje týždenná prestávka a znovu berieme 3 týždne už v plnej dávke (resp. v takej dávke, v akej sme ukončili prvý trojtýždňový cyklus). Z nadstavbových prípravkov pomôže zlepšiť stav metabolizmu a odbúravanie tukov prírodný produkt Celitin. Pomáha odstrániť aj únavu a zlepšuje stav lipidového metabolizmu, t.j. znižuje hladinu sérového cholesterolu, ktorého hodnotu má zvýšenú väčšina populácie (najmä ľudia s nadváhou). Obvyklá denná dávka Celitinu je 1 kapsula ráno, neskôr sa môže zvýšiť na 2 kapsuly denne – prvá sa užíva ráno a druhá poobede.

V súvislosti so zvýšenou pohybovou aktivitou a cvičením uvediem ešte bylinný krém Artrin, ktorý sa aplikuje do oblasti bolestivých kĺbov, šľachových úponov, svalov a na oblasť chrbta. Pomôže predísť svalovej únave a bolestiam kĺbov pri fyzických, športových a kondične náročnejších aktivitách.

Proti svalovej únave, na regeneráciu kostrovo-svalovej sústavy a celého organizmu je pre svoje regeneračné a relaxačné účinky vhodný kúpeľ s prísadou prírodného produktu Balneol. Tento prípravok s obsahom prírodných humátov aplikujeme v dávke ½ odmerky až 1 odmerku (uzáver) na vaňu vody. Kúpeľ by mal mať teplotu 34–36 ºC. Ak chceme zvýrazniť myorelaxačný účinok, teplota môže byť 36–38 ºC.

Ďalšia literatúra a prostriedky na chudnutie TU.

2 891 pozretí

Ak kliknete ľavou myšou na ľubovoľné na modro zafarbené slovo, otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budeme radi, ak nám o tom napíšete na EZOpress@gmail.com Ďakujeme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.