Rastlinné oleje ponúkajú bohatstvo zdravia a chuti

To, že naše zdravie máme na tanieri, je už dnes nespochybniteľné. Pritom mnohé potraviny, ktoré sú chutné, sú zároveň aj vysoko funkčné, len ich treba vedieť správne používať a dávkovať, upozorňuje Združenie pre zdravie a výživu. Typickým príkladom sú rastlinné oleje a margaríny. Ich využitie v studenej kuchyni aj pri varení v letných mesiacoch je o to dôležitejšie, že sú ľahšie stráviteľné a nezaťažujú organizmus tak ako živočíšne tuky.

ID-10017099

obrázok so súhlasom m_bartosch / FreeDigitalPhotos.net

Tuky sú pre príjem potravy mimoriadne dôležité, keďže mnohé látky, ktoré sa vo vode nedokážu rozpustiť, sa do organizmu dostávajú vďaka mastným kyselinám, teda tukom. Človek by mal v potrave prijať denne približne 20 percent bielkovín, 25 – 35 percent tukov a 45 – 55 percent sacharidov. Záleží však aj na tom, čo si pod slovom tuky predstavíme. „Ak na ne pozeráme iba ako na zdroj energie, medzi množstvom kilojoulov, aké organizmu dodajú živočíšne a rastlinné tuky, nie je rozdiel.“

Funkčná potravina

Okrem toho, že tuky sú zdrojom energie, zapájajú sa v ľudskom tele aj do iných procesov, pričom jednotlivé sa svojím zložením odlišujú a majú na organizmus rozdielne účinky. „Zatiaľ čo živočíšne tuky bohaté na nasýtené mastné kyseliny vedú k nežiaducemu zvýšeniu hladiny cholesterolu v krvi, rastlinné tuky obsahujú prevažne nenasýtené omega 3 a 6 mastné kyseliny, ktoré majú priaznivý účinok a hladinu cholesterolu znižujú.“

Nenahraditeľný pomocník

Rastlinné tuky najčastejšie konzumujeme vo forme olejov, či už v studenej kuchyni alebo ich používame na tepelnú úpravu. Ich tajomstvo spočíva práve v tom, že nám prebúdzajú chuťové poháriky a otvárajú cestu k radosti z jedla. Väčšina rastlinných olejov sa dnes po technologickej stránke vyrába čo najšetrnejšie a lisuje sa buď za studena, alebo v takom tepelnom režime, ktoré neničí najväčšie bohatstvo obsiahnuté v olejoch – nenasýtené mastné kyseliny.

K olejom určeným na varenie by sme mali pristupovať s opatrnosťou, pretože zbytočne vysoké teploty spôsobujú rozklad nenasýtených mastných kyselín a poškodenie ich výživovej hodnoty. „Tepelná úprava by preto nemala trvať dlhšie ako je potrebné, vyhýbame sa aj zbytočnému prepaľovaniu oleja varením pri príliš vysokej teplote.Dôležité je tiež používať tie druhy olejov, ktoré sú určené na tepelnú úpravu. Výber vhodného oleja by nám mali uľahčiť informácie na obale výrobku.“

Zdravšie aj v studenej kuchyni

Nenasýtené omega 3 a 6 mastné kyseliny môžeme získať z rastlinných tukov aj ďalším spôsobom – konzumáciou kvalitných margarínov. „V porovnaní s tukmi živočíšneho pôvodu obsahujú margaríny viac zdraviu prospešných látok. Ak ich nahradíme v studenej kuchyni namiesto masla, odľahčíme svoj organizmus o mliečne nasýtené tuky, ktoré nepriaznivo pôsobia na zvyšovanie cholesterolu a navyše zabezpečíme telu prísun látok podporujúcich správnu distribúciu vitamínov v tele.

Bližšie z olejov sme sa Vám rozhodli priblížiť účinky kokosového oleja, ktorý si v posledných rokoch začína všímať aj moderná medicína. Podporuje tvorbu hormónov štítnej žľazy, čím spomaľuje starnutie buniek. Okrem toho tiež pôsobí preventívne proti srdcovým chorobám, senilite a dokonca aj rakovine.

Podľa prieskumu bol výskyt rakoviny u jedincov užívajúcich panenský kokosový olej až o 30% nižšie ako u tých, ktorí používali olej iný. V poslednej dobe sa často hovorí aj o účinku na liečbu Alzheimerovej choroby. Niekoľko dôvodov prečo začať používať Kokosový olej.

1. Pomáha pri redukcii váhy
Je odporúčaný dietológmi, pretože sa dlhšie trávi a dodáva tak telu energiu postupne. Na rozdiel od iných tukov sa v tele neusadzuje, pretože sa rozkladá na glukózu, a samozrejme neobsahuje žiadny cholesterol.

Pár lyžičiek oleja navodí pocit nasýtenia na niekoľko hodín. Je teda vhodný pri redukčných diétach a napomáha predchádzať JO – JO efektu.

2. Kokosový olej ako potravina
Je jednoducho výborný ako potravina. Má lahodnú chuť i vôňu a ak je za studena lisovaný (panenský), uchováva si vitamíny A, C a E. Tiež obsahuje ľudskému telu prospešné mastné kyseliny, predovšetkým Kyselina laurová, ktorá je dôležitou zložkou materského mlieka. Kokosový olej môžete používať na prípravu pokrmov i na smaženie.

Je tepelne stabilný až do 200 ° C, preto sa neprepaľuje a neprská. Je výborný na prípravu palaciniek, orientálna kuchyňa, vajíčok i zeleniny. Pridajte si ho ráno do obilné kaše, dajte si ho do šalátu alebo namažte na chlieb. Skvele sa dá využiť aj pri pečení vianočného pečiva. Kokosový olej býva nazývaný “najzdravším olejom na zemi” a nie zriedka býva spájaný aj s tajomstvom dlhovekosti.

Pre svoje jedinečné účinky je kokosový olej perfektné zdravou náhradou všetkých tukov na varenie, smaženie a pečenie. Má lahodnú chuť a vôňu, rozpúšťa sa pri teplote nad 25 ° C. Ako náhradu masla ho môžu používať ľudia s alergiou na mlieko.

Panenský kokosový olej je zložený z kyselín, ktoré sú známe ako prírodné antibiotiká. Obsahuje takmer 50% mastnej kyseliny laurovej.

Táto mastná kyselina sa vyskytuje napríklad aj v materskom mlieku, kde slúži ako ľahko stráviteľná zložka a zároveň má za úlohu chrániť mladý imunitný systém proti vírusom a infekciám. Kyselina laurová má prirodzené antivírové účinky.

Ďalšie kyseliny obsiahnuté v oleji napomáhajú ničiť kvasinky, plesne a viry tým, že narušia ich membrány. Tie sú potom ľahko zneškodnené bielymi krvinkami. Kokosový olej pomáha pacientom s rôznymi infekciami, kandidou, vírusom herpes, aj množstvom ďalších. Kokosový olej sa môže používať aj ako masť na postihnuté miesta.

Rozkladá sa na glukózu, čiže hroznový cukor, ktorý postupne dodáva telu energiu a pritom sa v ňom neusadzuje (postupné dodávanie energie je spôsobené dlhším procesom trávenia kokosového oleja). Preto sa tiež panenský kokosový olej odporúča ľuďom, ktorí majú problémy s hladinou cukru v krvi alebo priamo diabetikom. Konzumácia stabilizuje hladinu cukru v krvi a znižuje záťaž nadobličiek.

Je tiež veľmi odolný proti žltnutiu čiže oxidácii. Žltnutie je veľkou slabinou rastlinných olejov, ktoré nie sú čerstvé a za studena lisované. Pri ňom vznikajú vysoko toxické trans-mastné kyseliny, ktoré spôsobujú upchávanie tepien a podieľa sa na vzniku srdcových a cievnych chorôb. Organizmus sa týchto trans-mastných kyselín totiž veľmi zložito zbavuje.

3. Starostlivosť o pokožku tela a nechty
Dá sa výborne použiť aj ako náhrada bežného telového mlieka alebo krémov. Krásne sa vstrebáva do pokožky a nezanecháva mastný film. Ak je vaša pokožka suchšia alebo citlivá, ak máte problémy s popraskanou kožou (napr. na chodidlách), atopickým ekzémom, vyrážkami a alergiami, potom je pre vás kokosový olej tou správnou voľbou. Môžete ho vyskúšať aj ako odličovadlo.

Na telo po kúpeli a sprche:

a) Naneste olej na mokrú pokožku po umytí – dodáte jej zamatový vzhľad, autentickou kokosovú vôňu a rad dôležitých výživných látok.

b) Naneste olej na suchú pokožku – zvláčnite tak kožu bez pocitu mastnoty a dodáte jej potrebnú ochranu.

Kokosový olej ďalej ošetruje nechtové lôžka, vyschnutú pokožku na lakťoch, kolenách alebo pätách, je účinný proti striám a pomáha pri liečbe ekzému. Má vysoký obsah prírodných látok – antioxidantov, ktoré v podobe vitamínov A, C a E zabraňujú starnutiu pokožky.

Bezo zvyšku sa vstrebáva hlboko do pokožky, a to priamo do bunkovej štruktúry spájajúcich tkanív, je vysoko efektívny pri hojení a odstraňovaní chýb, ako sú pečeňové škvrny, vrásky alebo jazvy.

Kokosový olej tiež spoluvytvára ochrannú bariéru pred choroboplodnými baktériami a vďaka vysokému obsahu antioxidantov napomáha predísť a spomaliť poškodenie našej pleti zapríčinené voľnými radikálmi. Je veľmi jemný a preto vhodný pre citlivú detskú pokožku. Výborné je tiež používanie kokosového oleja po holení.

4. Kokosový olej na vlasy
V Ázii (predovšetkým v Barme, Indii a na Srí Lanke) je kokosový olej veľmi cenený a používa sa pre vlasové zábaly, proti lámaniu vlasov a končekov, a tiež proti vypadávaniu vlasov. Je veľmi vhodný pre vlasy suché, poškodené a rozstrapkané.

Pri pravidelnom používaní reguluje vypadávanie vlasov, dodáva lesk, zmäkčuje a vyživuje vlasovú pokožku a dokáže úplne odstrániť lupiny. Tiež napomáha ľahkému rozčesávaniu. Najlepšie pôsobí ako zábal vlasov pred ich umytím, ale môžete ho tiež jednoducho votrieť do vlasovej pokožky.

a) Naneste olej pred umytím na vlasy a pokožku hlavy – dokonale vyživia vlasovú pokožku a suché a rozštiepené končeky vlasov, dodá vlasom lesk a zabráni ich vysúšaniu.

b) Naneste olej po umytí – vyživí rozstrapkané končeky a uľahčí rozčesávanie.

Výskumy jasne ukazujú ako silný vplyv má kokosový olej aplikovaný vo vlasoch v porovnaní so slnečnicovým a minerálnym olejom. Z týchto troch olejov bol kokosový olej jediným, ktorý markantne zabraňoval strate proteínov, ako u zdravých tak u zničených vlasov, pri používaní pred aj po umytí.

Oba oleje, slnečnicový i minerálny, napomáhajú znižovať stratu proteínov z vlasov. Kokosový olej, tým, že je z triglyceridov kyseliny laurovej, má vysokú afinitu k proteínom vlasov a pre svoju nízku molekulovú hmotnosť a rovnaké lineárne reťazce je schopný penetrovať do vlasových korienkov.

5. Pomáha proti baktériám a kvasinkám
Je zložený z mastných nasýtených kyselín, ktoré obsahujú veľké množstvo antioxidantov. Vďaka tomu je schopný narušiť lipidovej membrány baktérií, vírusov a kvasiniek, a pôsobí tak ako prírodné antibiotikum.

Naozaj zázračnú schopnosť preukazuje pri liečení nepríjemnej kandidózy. Podľa mnohých skúseností postačí jedna lyžička kokosového oleja denne alebo vonkajšie potieranie, a kvasinky, ktoré spôsobujú kandidózu, postupne zmiznú. Napomáha hojeniu vyrážok, jaziev či ekzémov.

6. Na masáž celého tela
Je veľmi obľúbeným masážnym prípravkom. Často sa využíva pri thajskej a havajskej masáži, a to nielen vďaka svojej jemnej vôni, ale pre svoju dobrú vstrebateľnosť. Krásne zvláčňuje pokožku a zanecháva ju pružnú a hladkú.

7. Ako mlieko po opaľovaní
Upokojuje vašu pokožku po dlhšom pobyte na slnku a regeneruje spálenú kožu. Obsahuje veľké množstvo antioxidantov, ktoré bojujú proti pôsobeniu voľných radikálov a tak napomáha proti predčasnému starnutiu kože a vráskam.

8. Biely zuby
Čistiť zuby olejom sa vám možno môže zdať čudné, ale naozaj to funguje. Oleje, soli a ďalšie prírodné látky sa na čistenie zubov používali už od staroveku, a dokonca aj v dnešnej dobe alternatívna medicína odporúča miesto pasty a kefky jednoducho použiť prst a olej, najlepšie ten kokosový.

Bežné bieliace pasty obsahujú veľké množstvo agresívnych chemických látok, ktoré poškodzujú sklovinu. Môžete vyskúšať po čistení zubov bežným spôsobom minútu až dve trieť zuby panenským kokosovým olejom. Po niekoľkých týždňoch budú vaše zuby viditeľne belšie. Okrem toho panenský kokosový olej upokojuje ďasná a zamedzuje tvorbe áft v ústach.

9. Ako prírodný balzam po holení
Áno,môžete ho využiť aj ako balzam po holení. Je ideálny pre citlivú pokožku, ktorá sa holením narúša. Chemické vody po holení často vytvárajú pupienky na tvári, to sa vám s kokosovým olejom nestane. A samozrejme príjemne vonia.

10. Balzam na pery
Skúste ho použiť na pery miesto balzamu. Iste vás jeho účinky prekvapí – zvláčňuje popraskané pery, v lete ich chráni pred slnečnými lúčmi a v zime pred mrazom.

3 096 pozretí

Ak kliknete ľavou myšou na ľubovoľné na modro zafarbené slovo, otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budeme radi, ak nám o tom napíšete na EZOpress@gmail.com Ďakujeme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.