Jedálny lístok z našej rovnobežky

obrázok so súhlasom think4photop/FreeDigitalPhotos.net

obrázok so súhlasom think4photop/FreeDigitalPhotos.net

Odľahčíme obilninami

Tak som premýšľala, z čoho si v marci uvaríme chutné a rýchle recepty. Rozhodla som sa pre obilniny. Sú súčasťou ľudskej výživy už po tisícročia a zabúda sa na ne. Je to škoda vzhľadom na naše zdravie. Spracovaním obilných zŕn získavame múku, krupicu, krúpy, vločky. Využívajú sa aj pri výrobe piva, liehu (jačmeň, žito, ryža) alebo kávovín (žito, jačmeň). Vyskúšajte odľahčené recepty z pohánky, ovsa, amarantu a špaldy.

 

 

 

Pohánková pizza

200 g bieleho jogurtu, 125 g pohánkovej múky, ˝ lyžičky prášku do pečiva, soľ, zelenina, syr, hríbiky, šunka podľa vlastnej chuti

Jogurt a múku s práškom do pečiva zmiešame, dáme na plech s papierom na pečenie a upečieme do ružova. Potom poukladáme prísady a ešte krátko zapečieme.

Pohánkový čaj

1 polievkovú lyžiču pohánkových šupiek vsypeme do štvrť litra vody, necháme prejsť varom a lúhujeme 10 minút. Môžeme ochutiť medom, citrónom alebo bazovým sirupom.

Pohánka: obsahuje okrem železa a horčíka aj stopové množstvo medi, kobaltu, kyselinu kremičitú, vitamíny B, vitamín E a lecitín. Vláknina prospieva črevám a sacharidy s nízkym glykemickým indexom ocenia diabetici. Biologická hodnota bielkovín je vyššia než u iných obilnín, pohánka obsahuje napr. tryptofán pre výdatný spánok. Spomeniem ešte kyselinu fenolovú v šupke, ktorá potiera voľné radikály. A prečo sa táto obilnina nazýva pohánka? Pretože sa k nám dostala v 14. storočí, pri nájazdoch Tatárov, ktorí mali odlišné náboženstvo.

Ovsené vločky s kokosom a pekanovými orechami

(2 porcie)

100 g ovsených vločiek, 500 ml mlieka, 1 ˝ lyžice strúhaného kokosu, 10 ks pekanových orechov (cca 28 g), ˝ jablka, med alebo javorový sirup

Vločky v mlieku varíme do zmäknutia, potom do nich vmiešame kokos. Na tanieri posypeme pekanovými orechami nasekanými na malé kúsky, ozdobíme kúskami jablka a pokvapkáme medom alebo javorovým sirupom.

Ovsené vločky: stabilizujú hladinu cukru v krvi, obsahujú vlákninu (betaglukán), ktorá znižuje cholesterol, posilňuje imunitu, vitamíny B a minerály potrebné pre nervy, kožu a vlasy.

Amarantové müsli

(2 porcie)

40 g amarantu, 30 g ovsených vločiek, 200 ml mlieka – môže byť aj mandľové, ryžové alebo sójové, 100 g hrozna, ˝ manga, ˝ pomaranča, 2 ly˛ice slnečnicovżch semienok

Amarant a ovsené vločky nasucho opražíme, nasypeme do misky, zalejeme mliekom a necháme krátko nabobtnať. Hroznové bobule rozpolíme, vyberieme jadierka, mango nakrájame na kúsky, pomaranč vyžmýkame a pridáme k obilnej zmesi. Rozdelíme do pohárikov či misiek a posypeme slnečnicovými semienkami.

Amarant (amare = latinsky milovať, amarant si zamilujete): slovensky láskavec, sa z botanického hľadiska považuje za nepravú obilninu (pseudoobilninu). Inkovia a Aztékovia uctievali amarant ako posvätné zrnko a pripisovali mu nadprirodzené schopnosti. Športovci a kozmonauti majú amarant vo svojom jedálnom lístku pre jeho biologicky kvalitnú hodnotu. Amarant neobsahuje lepok, je teda vhodný pre ľudí s celiakiou a spestrí im jedálny lístok, pretože sú odkázaní na bezlepkové obilniny (ryžu, proso, kukuricu, pohánku). Amarant sa podobá na proso, ale jeho zrniečka sú menšie, obsahuje viac aminokyseliny lysínu než iné obilniny, čo využívajú športovci na budovanie svalovej hmoty. Za zmienku stojí aj cenná kyselina linolová a squalen (znižuje riziko rakoviny), tiež minerálne látky ako vápnik, železo, zinok, horčík a vitamíny radu B a vitamín E.

Špaldové penne s paprikovou omáčkou a mandľovými lupienkami

(4 porcie)

350 g celozrných špaldových cestovín, ˝ žltej papriky, ˝ červenej papriky, cibuľa, 3 lyžice olivového oleja, 2 lyžice smotany na varenie, 200 ml zeleninového vývaru, 2 lyžice mandľových lupienkov, soľ, korenie

Papriky ugrilujeme a dáme odpočinúť na 10 minút do fólie, potom z nich odstránime šupku a nakrájame ich na prúžky. Cibuľu nakrájame nadrobno a opražíme ju na oleji, pridáme papriky, zalejeme zeleninovým vývarom a dusíme 15 minút. Podľa chuti osolíme, okoreníme, zalejeme smotanou a rozmixujeme. Penne uvaríme al dente a premiešame s paprikovou omáčkou, na tanieri posypeme mandľovými lupienkami, ktoré sme nasucho opražili.

Vedzte, že obilniny sú veľké plus pre vaše zdravie!

Mgr. Ilona Výtisková

Viac o spoločnosti Energy.

Ďalšie zdravé recepty.

Podobné články z kategórie Výživa.

Knihy o výžive.

1 260 pozretí

Ak kliknete ľavou myšou na ľubovoľné na modro zafarbené slovo, otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budeme radi, ak nám o tom napíšete na EZOpress@gmail.com Ďakujeme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.