Kôrnatenie ciev a cholesterolová lož

Naozaj sa treba báť cholesterolu ako nám tvrdia desiatky rokov?

Odpovede sa dozviete vo videoprednáške nižšie.

Cholesterol je pre organizmus životne dôležitá tuková molekula. Nachádza sa v každej bunke, presnejšie, je jedným zo stavebných prvkov jej membrány. Taktiež zlepšuje pamäť a využíva sa pri tvorbe žlče a rôznych ženských, mužských a steroidných hormónov. Spomeňme napríklad testosterón, ktorý s vekom klesá a ak ho majú muži málo, klesá aj ich mužnosť. Ak nebudete jesť nič, čo obsahuje cholesterol, telo si ho tak či tak v pečeni vyrobí.

lieky-free-pixabay

„Vedci označili tuk za nepriateľa, … ale pomýlili sa“ časopis TIME

Najhoršie na tom je, že väčšina lekárov sa dodnes drží zle vedecky vyloženej teórie Ancela Keysiho (ktorú umelo udržiava farmaceutický priemysel), že nasýtené tuky spôsobujú srdcovocievne ochorenia a naďalej odporúčajú užívať statíny, ktoré preukázateľne znižujú tvorbu Q10, čo môže zapríčiniť zvýšenú úmrtnosť.

Ako ste sa mali možnosť v horeuvedenom linku dočítať zvýšený „zlý cholesterol“ spôsobuje konzumácia sacharidov.

Že čo sú sacharidy? Nuž všetko, čo nie je tuk, alebo bielkovina, teda všetko čo má sladkú chuť a všetko, čo sa v organizme na cukor premení. Ak teda chcete mať cievy v poriadku, pomer sacharidov v strave by nemal presiahnuť 20%. Pružnosť ciev pomáha udržiavať aj užívanie vitamínu K2.

Strava s vysokým obsahom sacharidov podporuje tvorbu „malých hustých“ LDL-B častíc, ktoré sa v cievach stretávajú s kyslíkom a tak veľmi ľahko zoxidujú a usádzajú sa v cievnych stenách, ako je to ukázané v prednáške. ˮVeľké nadýchané“ LDL­-A  častice, sú neškodné, aj keď je ich viac a plnia svoju prepravnú funkciu – dodávajú cholesterol do buniek. Preto nemôžeme plošne hovoriť o tom, že LDL je ten „zlý cholesterol“. Ak však LDL zoxiduje (receptor ho nerozpozná a tak nevie dať vedieť bunke, že pre ňu vezie cholesterol), vtedy sa stáva „zlým“.

Teraz už viete prečo sú vajcia od sliepok behajúcich po dvore (nie z klietkového chovu krmené zmeskami) zdravšie ako ovsené vločky. Ale pozor! Nie smažené vajcia, lebo proteíny sa tepelnou úpravou deformujú a už vôbec nie smažené na bežných rafinovaných tukoch.

Zhrnutie:
– Ak budete konzumovať prevažne sacharidy a vyhýbať sa tukom, pravdepodobne budete mať zvýšený tlak, cholesterol, … a iné zdravotné problémy v závislosti od emócií.
– Ak budete konzumovať sacharidy aj tuky, budete mať tie isté problémy.
– Ak budete konzumovať prevažne zdravé tuky, zdravé bielkoviny, … a minimum sacharidov (teda iba tie, čo sa nachádzajú v ovocí a zelenine) a dodržíte v nasledovných článkoch popisované zásady, budete na najlepšej ceste ku zdraviu.

Kým celkový cholesterol nemáme vyšší ako 330 mg/100ml, je to v poriadku. Oveľa dôležitejšie však je na základe vyšetrenia krvi porovnať pomer HDL a celkového cholesterolu. Zistíme to ak vydelíme hodnotu HDL, hodnotou cholesterolu. Ideálne bude ak nám vyjde viac ako 24%.  Ak dostaneme číslo, ktoré je nižšie ako 10%, máme problém. Taktiež je dôležité porovnať triglyceridy s HDL. Tento pomer by mal byť nižší ako 2.

Peter Tóth

1 383 pozretí

Ak kliknete ľavou myšou na ľubovoľné na modro zafarbené slovo, otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budeme radi, ak nám o tom napíšete na EZOpress@gmail.com Ďakujeme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.