Ochorenie pohybového aparátu

farconville

obrázok so súhlasom farconville / FreeDigitalPhotos.net

Nie je žiadnym tajomstvom, že strava môže byť pre nás rovnako liekom ako aj jedom. Voľba je na každom jednom človeku zvlášť. Aj keď sa pojmy ako racionálna výživa, správna životospráva, dostatok vhodného pohybu a podobne, od neustáleho opakovania a zdôrazňovania už pomaly presunuli do kategórie otrepaných fráz, stále sa nevieme, alebo možno lepšie povedané, nechceme poučiť. Plnohodnotnú prirodzenú výživu sme ľahkomyseľne nahradili energeticky mŕtvymi a bezcennými polotovarmi, ktorými sú novodobé „chrámy konzumu“ preplnené a my si nimi zasa ochotne prepĺňame žalúdky. Výsledok takéhoto počínania však nenechá na seba dlho čakať. A tak nečudo, že už aj medzi ľuďmi v tzv. najproduktívnejšom veku nie sú výnimočné nepríjemné a bolestivé stavy, ktoré sprevádzajú ochorenia pohybového ústrojenstva. Na tento dosť frekventovaný zdravotný problém sme si tentoraz „posvietili“ s Ing. Petrom Tóthom z košického Regeneračného centra EZOfit, ktorý je známym odborníkom na zdravú výživu.

* Nesprávna výživa je u dnešnej populácie  často spúšťačom rozličných ochorení. Ako je to konkrétne v prípade ortopedických zdravotných problémov?

V pozadí fungovania celého nášho pohybového aparátu sú podľa TČM obličky, ktoré udržujú kosti zdravé a silné. Patria sem aj kolená. Na šľachy, svaly a niektoré kĺby má naopak vplyv pečeň a žlčník. Sú zodpovedné napríklad za bolesti trapézov a bedrových kĺbov. Treba brať do úvahy aj to, že pri narodení dostávame tzv. prenatálnu energiu od svojich rodičov a jej množstvo v obličkách je závislé od toho, ako s ňou hospodárime.  Ak sa nezdravo stravujeme, oberáme sa o túto energiu a následne zaťažujeme aj pohybový aparát.

* Čo teda odporúčate, ako sa stravovať, aby sme sa vyhli problémom s kosťami, kĺbmi a podobne?

Potraviny, ktoré majú vplyv na pohybový aparát sú ľuľkoviny, z nich  hlavne zemiaky, paradajky, baklažán. Tie obsahujú viacero látok, ktoré sa usádzajú v kĺboch a spôsobujú tam problémy. Ale nevhodných potravín je veľmi veľa, ako napr mliečne a mäsové výrobky s prídavnými látkami, ale aj mäso od zvierat ktoré sa nepásli voľne, oleje s obsahom omega 6 (spôsobujú zápaly) a všetky „rastlinné“ maslá – margaríny, no a samozrejme potraviny, čo majú sladkú chuť, alebo sa v tráviacom trakte na cukor menia – sacharidy.

* Ktoré sú, naopak, tie potraviny, čo pôsobia na naše pohybové ústrojenstvo blahodarne?

Tu je potrebné si uvedomiť, že regenerácia tvrdých tkanív v organizme ako sú kosti a kĺby, prebieha dlho a teda nie je reálne očakávať, že ak si niekto dlhodobo „humpľoval“ telo, že sa jeho pohybový aparát zregeneruje o mesiac, dva po tom, ako zmenil svoje stravovacie návyky a odstránil emócie, ktoré to spôsobujú. Dať si do poriadku organizmus za pomoci prírodnej medicíny je náročný a dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje tvrdú sebadisciplínu a vytrvalosť. Dôležité je prijímať také potraviny, ktoré nám „nevyhasia tráviaci oheň“ v žalúdku. Tým totiž ochromíme metabolizmus a vstrebávanie potrebných živín. Preto lieky ani potravinové doplnky neodstránia príčinu ochorenia. U súčasnej populácie je bežné, že zhruba 90 % ľudí sa stravuje nezdravo. Najdôležitejšia zásada je prerušované hladovanie – nejesť minimálne 14 až 16 hodín denne. Druhou zásadou je minimalizovať sacharidy na zelenú listovú zeleninu – vlákninu, jesť striedmo bielkoviny a gro stravy majú tvoriť zdravé tuky – hlavne tie nasýtené.

Nesmieme zabudnúť ani na správny pohyb a odstránenie psychosomatickej príčiny – dôvodom je pocit poníženia.

* Vy ste na Slovensku známym propagátorom nízkosacharidovej výživy. Čo však v prípade, ak je človek síce odhodlaný urobiť zásadné zmeny vo svojom stravovacom režime, no nevie tomu jednoducho prísť na chuť?

Je pravdou, že takýto experimentátor – samouk, sa dosť ťažko dopracuje k naozaj zaujímavým chutiam, preto je dobré, ak je v kontakte s niekým, kto sa týmto spôsobom už dlhší čas sám stravuje a má v tomto smere bohaté skúsenosti, prípadne priamo vyhľadá odborníka, ktorý mu poradí. Na chuť prirodzenej stravy, neznehodnotenej rôznymi umelými „zlepšovákmi“ si človek zvyká niekoľko dní. Niet sa čo čudovať, veď súčasná populácia, odchovaná doslova na umelej výžive, si natoľko otupila svoje chuťové zmysly, že ani nie je schopná vnímať niečo, čo je naozajstným prírodným produktom. Zdravá kuchyňa je pritom nesmierne variabilná a chutná, hoci spočiatku sa môže neskúseným záujemcom javiť fádna a nezaujímavá. Chce to len fantáziu, znalosť vhodných kombinácií jednotlivých potravinových zložiek z hľadiska vyváženosti energií a chuť experimentovať s vareškou, mixérom, či odšťavovačom, ale hlavne jesť čo najviac nespracovaných potravín. Takisto vrelo odporúčam zaradiť do jedálnička morské, ale aj zelené sladkovodné riasy.

* Ako sa dívate na očistnú hladovku v súvislosti s poruchami pohybového aparátu? Je vhodná aj v takomto prípade?

To závisí od konkrétneho človeka, ak je niekto povedzme vychudnutý a má aj problémy s kĺbmi, prvotná príčina podľa čínskej medicíny tkvie vo „vyhasnutí“ energie jeho obličiek. Hladovka by mu mohla daný stav skôr zhoršiť, preto treba túto otázku riešiť veľmi citlivo a individuálne. Naopak, ako som už spomínal, prerušované hladovanie bude prospešné, lebo ak nejeme viac ako 14 hodín denne, spúšťa sa proces autofágie – recyklácia (rozklad) vlastného odpadu buniek na aminokyseliny za pomoci lyzozómov (organel) a ich využitie na stavbu nových bielkovín.

Taktiež je veľmi dôležité dbať na dôkladné rozžutie každého sústa. Odporúča sa aspoň 50-krát rozžuť jedlo na to, aby sme ho „pomleli“ v ústach a premiešali so slinami. Takto vďaka amyláze, ktorá je prítomná hlavne v slinách a má na starosti štiepenie sacharidov, „vydolujeme“ z potravy maximum a zároveň aj odbremeňujeme pankreas. Zvýšime tým aj kyslosť žalúdka, čím lepšie natrávime živočíšne bielkoviny. Pri vysokej kyslosti žalúdka budeme mať silne uzavretý zvierač a neprenikne nám jedlo nižšie a nevmiešajú sa kyseliny do zásaditého prostredia dvanástnika a nebudeme mať problém s refluxom.

* Viete uviesť nejaký prípad z vašej praxe, keď si človek s ortopedickými problémami zlepšil svoj zdravotný stav vďaka úprave svojich stravovacích návykov?

Veľmi často sa v našom centre stretávam najmä so ženami, ktoré trpia osteoporózou. U tých, ktoré boli ochotné urobiť radikálne zmeny vo svojej strave na základe našich odporúčaní, došlo k výraznému zlepšeniu stavu. Pri samotnej osteoporóze je veľmi dôležité vypustiť z jedálnička hlavne homogenizované a pasterizované mlieko a mliečne produkty. Na vyrovnanie pH organizmus použije vápnik zo zubov a kostí. Pri dne je vhodné úplne vynechať aj strukoviny. Sójové bôby by nemal konzumovať ani zdravý človek, iba tie ktoré prešli fermentačným procesom. Ja som však odporcom sóje, lebo obsahuje najviac inhibítorov tripsínu (látky, ktoré brzdia vylučovanie enzýmov, ktoré trávia rastlinné bielkoviny) a tiež aj z dôvodu, že nemáme istotu, že sa nejedná o GMO sóju.

Nezabudnime na to, že aby sa vápnik vstrebal do kostí, potrebuje aj iné minerály, ako horčík a draslík, ale hlavne vitamin C, D3 a K2.

Eva Hajdu

4 137 pozretí

Ak kliknete ľavou myšou na ľubovoľné na modro zafarbené slovo, otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budeme radi, ak nám o tom napíšete na EZOpress@gmail.com Ďakujeme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.