Nadváha je znak, že nie sme zdraví – chudnutie nie je boj – ako na to

Počet výživových poradcov v poslednej dobe pribúda ako húb po daždi. Odporúčaní na internete a v časopisoch, ako sa vyliečiť z nejakého problému, alebo ako schudnúť je vždy viac a viac. Rady sú však rôzne a veľmi protichodné, často poopisované, nepodložené výsledkami z praxe a neberú v úvahu človeka ako celok.
Skôr než začneme, musíme si ujasniť, že kým budeme používať slovo DIÉTA, nie je možné vyzdravieť, ani schudnúť, lebo náš mozog bude nastavený na to, že diéta jedného dňa skončí (už sa toho nevieme dočkať) a opäť budeme môcť jesť všetko. Ak budeme žiť ako doteraz, tak sa skôr či neskôr vrátime do horšieho stavu, ako sme na tom teraz. Ako sa teda zbaviť jojo efektu?

nadvaha-jedlo-freepixabay
Človek môže byť zdravým iba v prípade, ak prevezme zodpovednosť za svoje zdravie, ale hlavne ak budú jeho postoje k životu bez emocionálnych výkyvov. Ak vedome získava informácie o tom ako sa stravovať, v akom prostredí žiť, ako sa hýbať, dýchať, …. Bližšie sme sa tomu venovali v sérii článkov:

Aké emócie sú príčinou priberania?

Priberanie spôsobujú pocity osamelosti, opustenosti, odlúčenia. Ak túžim po tom, aby si ma ľudia vážili, alebo chcem byť nepremožiteľný, môj mozog dá príkaz telu, aby urobilo všetko preto, aby som bol väčší, mohutnejší, … Ak žene po 50-ke “vyleteli už všetky deti z hniezda”, alebo má obavu, že ju muž vymení za „novší model“, zákonite začne priberať – s väčšou váhou len tak niekto nepohne. Ak sa cítim “vyhodený na breh – ako ryba na suchu” (nemám domov), obličky kvôli dlhšiemu prežitiu obmedzia vylučovanie moču a značnú časť našej váhy bude tvoriť voda. Po vyriešení konfliktu voda odtečie.

Pozrime sa teraz na niektoré stravovacie odporúčania.

Každý výživový poradca vie, že ak ideme chudnúť, je potrebné mať iba o niečo menší kalorický príjem ako výdaj, inak si telo bude robiť zásoby. My ale chceme byť štíhli, a zároveň aj zdraví. A k tomu nám nestačia kalorické tabuľky, ale potrebujeme vedieť viac aj o účinkoch jednotlivých zložiek potravín.

Prvé, čo by sme mali zo stravy vylúčiť sú obilniny a výrobky z nich. Jednou zo zložiek je lepok. Táto bielkovina je problematická pre každého človeka a u mnohých sa už prejavuje formou alergie, či intolerancie. Naši predkovia intuitívne vedeli, že nemôžu dať do úst potravinu obsahujúcu lepok, kým neprejde dlhodobým kvasením, pri ktorom sa tieto reťazce bielkovín, ako aj fytáty, ktoré sú ďalšími problémovými látkami, štiepia. Čím je niečo celozrnejšie, tým je ich obsah vyšší.

Fytáty sú pre človeka toxíny, ktorými sa semiačko bráni, aby ho nerozložili tráviace šťavy. Inhibítory trypsínu sa nachádzajú aj v strukovinách. Preto je sója, v ktorej ich je najviac, najťažšie stráviteľná. Plodiny sa za pomoci týchto látok, ktoré brzdia vylučovanie enzýmov na trávenie bielkovín, snažia prejsť tráviacim traktom neporušené, navyše obohatené o “hnojivo – naše exkrementy” na podporu klíčenia. Aby sa mohli rastliny rozmnožovať aj na väčšie diaľky bol niektorým semiačkam vytvorený sladký obal, aby ovocie ľudia a hlavne zvieratá chceli s chuťou zjesť a preniesť aj niekoľko kilometrov ďaleko vo svojich útrobách.

A tak sme sa dostali k ďalšej škodlivine, ktorou je všetko, čo má sladkú chuť, lebo ide prevažne o glukózu a fruktózu, ktoré spôsobujú v tele zápaly = choroby. Teda ak aj budeme chudnúť, ale budeme jesť škrob zo sacharidov, ktorý sa v organizme premení na glukózu, budeme si spôsobovať zápaly.

Konzumácia sacharidov má však pre tých, ktorí chcú schudnúť veľmi neblahý efekt na psychiku. Nevedia vydržať nejesť. Lebo glukóza v krvi zvyšuje inzulín, ktorý ovplyvňuje mnoho iných hormónov. Napríklad grelín nás núti jesť, a keď sa nenajeme, tak sme nervózni. Je zbytočné zápasiť s pocitom hladu. Vhodnejšie je poskytnúť bunkám inú surovinu na výrobu energie ako cukor zo sacharidov a to zdravé tuky. Viac sa dozviete na prednáške v Košiciach 13.12.2019 na Zdravých vianočných trhoch, alebo na pozvanie aj v ľubovoľnom meste.

lowcarb verzus keto

 

Teraz už vieme, že zemiaky, obilniny, strukoviny a výrobky z nich (chlieb, pečivo, cestoviny, knedlíky, zákusky, ryžu, …), by sme nemali jesť ani pre ich obsah škrobu. Pri pestovaní plodín vo veľkovýrobe sa navyše používajú herbicídy, insekticídy, fungicídy, desikanty, moridlá, regulátory, … ktoré ostávajú v zrne.

Ak tieto prípravky majú zabiť rôzne organizmy žijúce v pôde a na rastline, prečo si myslíme, že nám nehubia dôležité symbionty v črevách. Dokázalo sa, že ošípané kŕmené zmeskami, ktoré sú pri pestovaní postrekované Glyfosátmi, krvácajú z čreva. Je to kvôli zápalom vďaka hynúcej črevnej mikroflóre. Keďže je oslabená, netvorí ani dostatok vitamínu K2 (ktorý je nevyhnutný pre zdravé a pevné kosti) a ošípaným sa vo veľkochovoch v celej Európe lámu nohy, nakoľko používajú rovnaké krmivá. Aby plodiny atakované glyfosátmi prežili, musia byť geneticky modifikované, inak by skončili, ako burina vedľa nich.

nárast pestovania GMO

 

A my ľudia jeme mäso zvierat ktoré je nasiaknuté týmito toxínmi. Ak nekonzumujeme ekologicky pestované potraviny, tak si môžeme byť istí, že aj naša črevná mikroflóra zvádza boj o prežitie pod vplyvom rôznych postrekov. Našťastie existujú superpotraviny. Tie nám dodajú potrebné mikroživiny a my nebudeme neustále prahnúť po jedle plnom prázdnych kalórií, aby sme nasýtili bunky. Možno už mnohým svitá, prečo má tak veľa ľudí črevné problémy, osteoporózu, … Viac si o tom povieme na prednáškach o mikrobióme.

Ale ako sa zbaviť fytátov v semiačkach – orechoch, ktoré sú plné zdravého tuku a bielkovín? Jednoducho. Namočíme ich na niekoľko hodín do vody. Pri niektorých, ktoré močíme dlhšie, musíme vodu viackrát obmieňať.

  • Doba klíčenia a namáčania orechov a semien – obrázok

Ale aj tak to s orechami nepreháňajme, nakoľko obsahujú veľa omega 6. Najzdravší tuk môžeme získať konzumáciou prepusteného masla (GHI) z mlieka od kráv, ktoré sa voľne pásli, alebo zo slaniny mangalice a vajec od sliepok z organického chovu. Tí, čo nemajú problém s konzumáciou potravín z iného klimatického pásma je tu ešte extra panenský BIO kokosový tuk alebo avokádo.

Medzi zdravé oleje patria aj tie, čo majú správny pomer omega 3 a omega 6 mastných kyselín, lebo práve omega 6 sú tie, čo vytvárajú zápaly v tele. Žiaľ, práve tieto oleje (slnečnicový, repkový, …) sú používané vo väčšine reštaurácií, ale aj domácnostiach. A pred žatvou sú navyše postrekované aj takzvanými desikantami, ktoré vysušia rastlinu poškodením cytoplazmy a bunkových membrán. Výnimku tvorí BIO panenský olivový olej z prvého lisovania.

intermittent-fasting-prerusovane-hladovanieAk viac než polovicu jedálnička budú tvoriť zdravé tuky, vydržíme úplne v pohode jesť iba raz, či dvakrát denne. Hlavne aby sme medzi posledným jedením večer a prvým jedením ráno mali prestávku minimálne 14, ale ideálne až 18 hodín. V skratke: Telo za 10 – 12 hodín vyčerpá glykogenolýzou zásoby pečeňového glykogénu a za tých pár hodín navyše, čo ešte nejeme, začne pojedať svoje zásoby tukov z ktorých si vyrába energiu – glukoneogenéza.

Dr. Yoshinori Ohsumi z Japonska obdržal v roku 2016 Nobelovu cena za objav autofágie – recyklácie (rozkladu buniek) vlastného odpadu na aminokyseliny za pomoci lyzozómov (organel) a ich využitie na stavbu nových bielkovín. Autofágia však prebieha ibap očas pôstu, nakoľko inzulín brzdí tento proces. Podporuje ju aj intenzívny pohyb.

Rada na záver: Ak budete jesť od rána do večera, nedáte šancu organizmu nie len schudnúť, ale ani sa uzdraviť.

Autor: Peter Tóth – Regeneračné centrum Košice

Prednáška Petra Tótha na danú tému na Zdravých vianočných trhoch:
Regenračné centrum

468 pozretí

Ak kliknete ľavou myšou na ľubovoľné na modro zafarbené slovo, otvorí sa Vám o tom viac informácií. Ak niektorý odkaz nefunguje, budeme radi, ak nám o tom napíšete na EZOpress@gmail.com Ďakujeme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.